Proza, góry i muzyka

niedziela, 16 lutego 2020

Fotograficzne wspomnienia z wakacji cz. 2

Witajcie Kochani

Pozwolicie że dziś znów podzielę się fotografiami z minionych wakacji. Miło popatrzeć na nie od czasu do czasu, zwłaszcza, że w obecnym czasie pogoda nas nie rozpieszcza.  Wiatr taki, że głowę chce urwać, a do tego deszcz. Ferie zimowe w szkole się skończyły i teraz znów trzeba pilnować dzieci żeby się uczyły. One by chciały mieć wieczne wakacje. Kolejne wolne dni dopiero w kwietniu, na Wielkanoc, a potem majówka i oby była ciepła i słoneczna, nie jak rok temu. Teraz czekamy na wiosnę, bo mamy dość szarówki. Brak zieleni mnie przybija, dosłownie, odbiera całą energię. Miesiące od stycznia do kwietnia to dla mnie najgorszy okres. Nie lubię szaroburych pejzaży  Uwielbiam zieleń,  kwiaty na trawnikach, łąkach i na drzewach. Na to chyba jeszcze trochę poczekamy, bo gdzieniegdzie dopiero spadł śnieg. Najwięcej śniegu jest teraz w górach.  Zimy w górach też mi brakuje, bo już dawno nie byłam tam zimową porą. Będą trzy lata już. Ale wróćmy do zeszłych wakacji.  Byliśmy w Toruniu, a potem we Wrocławiu i nad morzem w Jarosławcu. Tak nam się spodobało, że kiedyś wrócimy na pewno. Przy okazji zwiedziliśmy też Darłowo i Darłówko. Na ten rok nie mamy jeszcze sprecyzowanych planów. Przynajmniej narazie, jednakże w Krakowie siedzieć nie zamierzamy, to jedno jest pewne.



Poniżej: skansen w Toruniu przy Muzeum Etnograficznym Marii Znamierowskiej - Prufferowej, zajmuje obszar o powierzchni 1,7 ha czyli niewielkim, utrzymany w charakterze parku, w którym znajdują się obiekty architektury wiejskiej pochodzące z Kaszub, Kociewia, Borów Tucholskich oraz z ziemi chełmińskiej i dobrzyńskiej.


Budynki pochodzą z XIII i XIX wieku, a większość z nich to budowle oryginalne, które zostały rozebrane, przeniesione, zakonserwowane, a następnie zamontowane na terenie tego parku. Ten piękny skansen usytuowany został w samym centrum miasta.



Uzupełnienie większych obiektów stanowi mała architektura (49 obiektów) to znaczy piwniczki - ziemianki, przybudówki, studnie, gołębnik, płoty, ogródki kwiatowe oraz warzywne, przydrożne krzyże i kapliczki



Poniżej : Wiatrak Koźlak Józef z Wojtówki pochodzący z Kujaw, powstały w 1896 roku, użytkowany przez trzy pokolenia młynarzy z rodu Salamońskich. Do dziś jest w pełni sprawny. Jest to wiatrak słupowy, którego bryła budynku obracana była na nieruchomej konstrukcji. 









Jedna z przydomowych kapliczek znajduje się nieopodal chałupy przeniesionej z Borów Tucholskich. Była to chałupa zamożnej ośmiosobowej rodziny. Jedną z izb zamieszkiwali dziadkowie, drugą zaś gospodarze czyli małżeństwo z czwórką dzieci.





Wnętrze kuchni w chałupie z Borów Tucholskich 






Poniżej  Młyn wodny ze Strzyg (ziemia dobrzyńska) pochodzi z początku XX wieku, napęd młyna stanowiło początkowo koło wodne, potem była to turbina






Poniżej :  Kuźnia z Jastrzębia z ziemi michałowskiej zbudowana w 2 połowie XIX wieku. We wnętrzu warsztatu znajdziemy duże dwurożne kowadło które zajmuje w nim centralne miejsce, obok znajduje się mniejsze kowadło pomocnicze, które służyło do odkuwania drobnych przedmiotów lub trudnych w obróbce na dużym kowadle. Była też klatka do którego wprowadzano niespokojnego konia do podkucia. 





Mówiąc o wyrobach kowalskich mamy na myśli  narzędzia rzemieślnicze, przedmioty gospodarki oraz detale architektoniczne, krzyże cmentarne i do kapliczek. 


Poniżej : Wnętrze młyna Koźlak. Młyn jest uruchamiany podczas imprez kulturalnych odbywających się latem na terenie skansenu




Poniżej  Gołębnik





Wszyscy byliśmy oczarowani tym miejscem. Nawet córkom się podobało i marudziły

Poniżej: Na dworcu PKP w Toruniu



Poniżej: na Festiwalu Rocka Progresywnego w Toruniu

Moje młode fanki Floydów



Poniżej: moje córki z ciociami Stasią i Kasią




Poniżej: Ja w środku,  po lewej koleżanka Ania, po prawej moja córka Lena






Poniżej: Julka jako recenzentka płyt na Festiwalu Rocka Progresywnego w Toruniu




Poniżej: zabawa w rycerzy 


Poniżej: Trochę ukochanego  Wrocławia 😍😍😍














I wreszcie Jarosławiec, Darłowo, Darłówko 










Poniżej: Pomnik przedstawiający rybaka w centrum Jarosławca







Poniżej : Rozproszenie 









Poniżej  Latarnia morska w Darłówku 




Poniżej  : Zamek Książąt Pomorskich w Darłowie 



Poniżej : Port w Darłówku 




Poniżej: Obserwatorka 





Mewy wierne modelki 

Ta akurat przyszła sępić 




Poniżej: poszukiwanie muszelek 





Popłynęłoby się takim statkiem. 



Uwielbiam wieczorami siedzieć na plaży i oglądać zachody słońca 


Które zdjęcia najbardziej Wam się podobają. Ja ciągle fotografuje, eksperymentuje z aparatem, gdzie się da. 

Źródło internetowe : 

Odnośnie skansenu w Toruniu 


http://etnomuzeum.pl/parki-etnograficzne/ekspozycja-w-centrum/

44 komentarze:

  1. To byłaś bardzo blisko mnie! skanseny bardzo lubię, zwiedzam wszędzie, jeśli tylko są.
    Mieliście bogate we wrażenia i widoki lato, byle do wiosny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polska jest piękna i bogata pod względem historii i geografii Jotko. Mam nadzieję że w tym roku znowu odkryjemy nowe miejsca. Pozdrawiam Cię serdecznie

      Usuń
  2. Ale piękne! Wszystkie ze skansenu mi się podobają, bo lubię takie miejsca. I do tego Tulia, którą uwielbiam. :)
    Zdjęcia znad morza obudziły wspomnienia. Darłowo i Darłówko 2014. Strasznie dawno, a wydaje się jakby wczoraj.
    Jesli mam wybrac jedno, to najbardziej podoba mi się "Rozproszenie". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Focenia nigdy za wiele Koleżanko. Muszę sobie dokupić dodatkowe akumulatory do aparatu bo szybko padają i 3 to dla mnie zdecydowanie za mało. Tulia fajny zespół. Ciekawie brzmią. W tym roku też będziemy w Darłówku. Piękny port.

      Dziękuję bardzo za odwiedziny. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. Świetne zdjęcia! Taki skansen chętnie bym zwiedziła :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Skansen w Toruniu bardzo polecam. Na wiosnę się do Pszczyny wybieramy.

      Serdeczności

      Usuń
  4. Przemiłe wspomnienia... skanseny uwielbiam, mógłbym w nich siedzieć od rana do wieczora, ich dusza jest wyjątkowa, niepowtarzalna... i ten zapach starego drewna, nie ma lepszego. Pozdrawiam niedzielnie! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Ja już planuje następne wycieczki. Sporo tych skansenów w Polsce i warto wszystkie odwiedzić. Dziękuję za odwiedziny 😃 Pozdrawiam.

      Usuń
  5. Kasiu - masz przepiękne wspomnienia z wakacji.
    A jeszcze piękniejsze córeczki!!!!
    A ja uwielbiam skanseny :-)
    Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa Stokrotko i odwiedziny. Dziewczyny rosną szybko, szczególnie najmłodsza. Skanseny są wspaniałe, jest co oglądać. Już planuje kolejne wycieczki. Wszystkiego dobrego dla Ciebie Stokrotko i twojej rodziny. Dużo zdrowia i uśmiechu.

      Usuń
  6. Chętnie obejrzałam, zrelaksowałam się, przeniosłam hen🙋
    Tak dawno nigdzie nie podróżowałam.
    Skanseny zawsze przywołują obrazy z dzieciństwa.
    Cudna Wasza rodzinka🧡🤗
    Pozdrawiam najserdeczniej ze słoneczkiem 🌤️ ciepłem w roli głównej 😘🌷☕🧁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudownie że pomogłam Ci się zrelaksować. Podróże uwielbiam szczególnie dalekie. Książka w rękę i jedziemy. Dzięki serdeczne Morgano. Ściskam i życzę zdrowia.

      Usuń
  7. Bardzo podobają mi się zdjęcia tego skansenu, ale Twoje córki też są bardzo fotogeniczne :) A jak było na koncercie? Nie wiedziałem, że coś takiego jest w Toruniu.

    Miłego popołudnia, Kasiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten festiwalu jest w Toruniu od 3 lat. Przenieśli go z Gniewkowa. Zespoły które występują są mało znane ale bardzo dobre. Warte poznania. Dziękuje Deep 😃 Pozdrawiam serdecznie z Krakowa

      Usuń
  8. Świetne zdjęcia, są na pewno miłą pamiątką. W Toruniu byłam kilka razy, ale prawie nic nie zwiedzałam. Trzeba będzie to nadrobić. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie musisz zobaczyć Toruń. Cudowne miejsce. Dziękuję bardzo za uznanie i odwiedziny. Serdeczności

      Usuń
  9. kawałek Polski zwiedziliście tego lata :) mi się najbardziej podobają zdjęcia znad morza <3 (od 5 lat mieszkam w Gdyni ale chyba nigdy nie nasycę się tymi widokami do końca :) )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej kocham góry ale nad morzem też lubię posiedzieć. Inne pejzaże i klimat. Lubimy być tu i tu. Miło że Ci się spodobały moje zdjęcia. W Gdyni byłam dawno temu.

      Dziękuję za odwiedziny. Pozdrawiam

      Usuń
  10. Piękne zdjęcia, robią wrażenie. Super chwile. Miło było pooglądać w taki wietrzny dzień. Pozdrawiam z Wrocławia!

    codziennyuzytek.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci. Dziękuję bardzo. Pogoda mnie dobija. Ja chcę wiosnę.

      Pozdrawiam serdecznie Wrocław 😃😃😃

      Usuń
  11. Chciałabym zwiedzić kiedyś taki skansen! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ich trochę w Polsce. Mocno polecam, będziesz zachwycona. Ja mam jeszcze sporo do nadrobienia. Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny

      Usuń
  12. Tak jakoś dzisiaj myśli uciekły mi do lata. Ciekawe dlaczego? Też w zeszłym roku zahaczyłam o Toruń. To bardzo piękne miasto. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszyscy chyba o lecie myślimy Gorzka. Słońca nam trzeba. Ja już w tym roku trzeci raz będę jak się uda. Co roku jeździmy spotkać się ze znajomymi i poszaleć. Ściskam mocno.

      Usuń
  13. Super! Zwiedziłabym taki skansen z wielką chęcią. Do Wrocławia wybieram się z siostrą na lato, jeszcze tam nie byłyśmy. Jakim aparatem robisz zdjęcia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest Kodak AZ ileś tam. Nigdy nie mogę numeru spamiętac. Taki prosty jak dla mnie w sam raz. Wrocław na pewno Ci się spodoba. Ma klimat.

      Usuń
  14. Ostatnie zdjęcie pełne marzeń... Swoją drogą ciekawy z Ciebie rycerz Katarzyno:)
    Kocham Bory Tucholskie i tęsknię za skansenami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Kochana Zołzuniu. Muszę sobie strzelić taki miecz i hełm. Dzięki serdeczne za odwiedziny. Ten skansen musisz odwiedzić . Warto.

      Usuń
  15. Odpowiedzi
    1. Warto Maćku przywoływać takie spojrzenia. Dziękuję serdecznie za odwiedziny i pozdrawiam

      Usuń
  16. Oj tak nie ma jak powspominać wakacje w taką pogodę. Już tak bardzo tęsknię za słoneczkiem. No zima też byłaby fajna ale na nią już nie liczę. niech przyjdzie wiosna! W skansenie w Toruniu byłam za dzieciaka na wycieczce szkolnej :) Fajne wspomnienia, także i z samego miasta. Szkoda, że na festiwalu nie byłam. Moje klimaty :D. We Wrocławiu byłam kilka razu, bo nie jest tak daleko :) a za morzem to tęsknię okropnie... Chyba muszę zrobić sobie jakiś spontaniczny wypad. Niech tylko się słońce pojawi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Sady. Koniecznie musisz się wybrać nad morze . Ja dalej poluje na Bieszczady. Czemu wciąż nie jest mi tam po drodze? Marzą mi się Bieszczady i Beskid Niski.

      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny

      Usuń
  17. Kasiu wysłałam Ci komentarz, ale widać nie przeszedł, albo zrobiłam coś nie tak. W takim razie jeszcze raz, tym razem będzie krótko ;) Zdjęcia robisz przepiękne, morze i skanseny mnie urzekły. Wspaniałe wspomnienia z wakacji, które przy obecnej, niekorzystnej aurze dają duży, pozytywny power! Czego Ci serdecznie życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A różnie to bywa z tymi blogami. Raz wejdzie raz nie. Czasem wcina. Dziękuję bardzo Lutano 😃😃😃 Pomaga takie oglądanie. Byle do lata.

      Usuń
  18. Łał wiele cudnych zdjęć, warto sobie czasem usiąść przy zdjęciach i powspominać :)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję bardzo Agnieszko. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Witaj
    Dziękuję, ze znowu znalazłaś czas, chwilę w tym pędzącym świecie i goniącym go naszym życiem, i zostawiłaś dobre, ciepłe słowo na moich stronkach
    Kasiu, chyba te Twoje wędrówki lubię najbardziej. A czemuż to Wrocław jest ukochany?
    Przeziębienie minęło?
    Pozdrawiam ociekającą chwilą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A Wrocław dlatego że jest piękny swojski i tam byłam na koncercie życia - mojego ukochanego gitarzysty Gilmoura z Pink Floyd. Cudny popis dał Dawidek, trzygodzinny. Było pięknie i magicznie. Ściskam mocno Ismenko.

      Usuń
  21. Tyle lat mieszkałam godzinę drogi od Torunia i nigdy nie słyszałam o tym skansenie. Na pewno jest to fajny pomysł na spędzenie weekendu, więc może w majówkę się tam zapuszczę!
    PS. Niektóre ujęcia mew zdecydowanie "rozwalają system" :D.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także nie wiedziałam. Dopiero go odkryłam. Chyba pójdę znowu bo jest co oglądać. Klimat wewnątrz chat i te ogródki je otaczające. Ludzie bardzo dbają o otoczenie. W maju na pewno będzie super wyglądał, super pomysł. Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  22. Wybieram zdjęcie 3 od dołu, statek we mgle, prawie jak statek piracki więc przygoda gwarantowana ;) Bardzo lubię takie relacje fitograficzne, rekaksują mnie. W Toruniu byłam ale w skansenie nie. Szukam takich miejsc z dawnym klimatem bardzo dobrze w takich miejscach się czuję, dla mnie mają prostą dobrą energię. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skansen na pewno Cię nie zawiedzie. Fascynujące miejsce. Sporo jeszcze mam na liście do odwiedzenia takich skansenów. W maju może do Pszczyny się wybiore, bo jest co oglądać. Dziękuję za odwiedziny Puszku. Pozdrawiam

      Usuń
  23. Kasiu!
    Ten post oglądam już enty raz. Zdjęcia ze skansenu skradły moje serce. Są jak zawsze doskonałe.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń