Proza, góry i muzyka

niedziela, 8 grudnia 2019

Z cyklu : Wielcy malarze : William Turner

Witajcie Kochani 


Ostatni post był o wybitnym poecie z Bieszczad to tym razem będzie o niesamowitym malarzu i grafiku, prekursorze impresjonizmu posługującym się farbą olejną i akwarelą. Artysta ten również dużo szkicował. A czy Wy lubicie malarstwo? Ja bardzo. Od dawna  interesuje się tą dziedziną  sztuki. Najbardziej lubię impresjonizm. Wśród moich ulubionych malarzy są van Gogh, Monet, Renoir oraz wspomniany już wcześniej angielski pejzażysta William Tuner. Gdyby wyjść poza impresjonizm dodam jeszcze Leonarda da Vinci.  Jeśli chodzi o van Gogha to kiedyś, jeszcze na studiach tworzyłam własne reprodukcje jego dzieł. Uwielbiam tę pstrokatą nieco kolorystykę. W każdym z jego dzieł jest wielka Pasja! Trzeba mu przyznać, że był wielkim artystą. Szkoda, że doceniono go dopiero po śmierci. Nie licząc cudownych Słoneczników bardzo mi się podoba też Nocna kawiarnia. Tylko na pozór  obrazy te wydają się łatwe do skopiowania, bo wcale nie są łatwe. Tę Nocną Kawiarnię tylko raz mi się udało namalować prawie idealnie. Byłam wtedy bardzo zadowolona ze swoich wypocin. Jeszcze zanim poszłam na studia chodziłam na kółko plastyczne do Centrum Kultury na Krowoderskiej, a tam zawsze raz na pół roku organizowano wernisaż na który przychodzili różni artyści. Oprócz tego mieliśmy okazję pracować na zajęciach pod okiem studentów ASP którzy uczyli nas tworzenia przeróżnymi technikami. Bardzo miło wspominam ten czas. No dobrze, a teraz do rzeczy,  czas przedstawić sylwetkę dzisiejszego bohatera.... Williama Turnera. 






Joseph Mallord William Turner ( ur. 23 kwietnia 1775, zm. 19 grudnia 1851 roku) przyszedł na świat w Coventry Garden (akturalnie dzielnica Londynu) w rodzinie znanego choć ubogiego golibrody Williama Turnera, jego matką zaś była Mary Marshall. Kiedy William skończył 14 lat (rok 1785) rozpoczął kursy przygotowawcze, które  miały mu pomóc dostać się do Królewskiej Akademii Sztuki. Mieszkał wówczas u wuja w Brentford. Naukę zaczynał u architekta T. Hardwicka i rysownika T. Maltona. Fascynowała go twórczość Homera, Owidiusza i Wergiliusza. Pierwsza akwarela przedstawiająca scenę z Oxfordu powstała, gdy artysta miał 12 lat, to jest w 1787 roku. William dużo podróżował po Angli i Europie ( Francja - Paryż, Holandii, Szwajcaria oraz Włochy - Wenecja). W 1785 roku Turner pierwszy raz zaprezentował sobie swoje dzieła na Salonie Królewskiej Akademii Sztuki, a już  w 1802 roku został jej członkiem. Prowadził własną galerię. Pozostawił po sobie blisko trzydzieści tysięcy prac, pośród nich przeważają szkice krajobrazu. Większość z tych dzieł przekazał w testamencie Galerii Narodowej w Lobdynie (282 płótna olejne oraz 19 049 szkiców). Malarz zmarł w swoim domu w Chelsea, a pochowano go w londyńskiej Katedrze św.  Pawła. Był samotnikiem, który nie przepadał za wielkomiejskim trybem życia. Całą fortunę której się dorobił,  a była ogromna, przekazał  w spadku przytułkowi dla bezdomnych artystów. Turnera fascynowała głównie natura oraz rola światła w portretowaniu świata, ludzie oraz wydarzenia nigdy nie znajdowały się w centrum jego zainteresowania. Nie umiał malować postaci, ale nie przykładał do tego wagi. 

Poniżej: dzieło pt. Ostatnia droga Temeraire 



Poniżej: Latarnia morska w Bell Rock - Mój ulubiony obraz Turnera 





Ważniejsze wydarzenia z życiorysu artysty 

- 11 grudnia 1789 roku William został przyjęty do Królewskiej Akademii Sztuki po egzaminie przed JoshuąReynoldsem, który był założycielem oraz pierwszym przewodniczącym Akademii 

- W 1790 roku czternastoletniemu artyście przyznano stypendium, które umożliwiło mu bezpłatne studiowanie w Royal Academy 

- W 1791 malarz otrzymał pierwsze zlecenie, które polegało na namalowaniu scenografii w londyńskim teatrze operowym Panteon przy Oxford Street

- W 1792 odbył podróż w górzyste rejony Walli 

- W 1793 otrzymał nagrodę nadaną mu przez Wielką Srebrną Paletę Królewskiej Akademii Sztuk w kategorii rysunku pejzażowego 

- W 1794 roku wykonano reprodukcję (techniką akwaforty) jednej z jego akwarel ukazujacą widok Rochester. Niedługo później ryciny oparte na jego obrazach zaczęły się ukazywać na łamach różnych ilustrowanych czasopism. 

- W 1796 roku William zaprezentował swój pierwszy obraz olejny zatytułowany Rybacy na morzu. 

- W 1798 roku artysta odbył podróż do Krainy Jezior

- W 1798 roku artysta związał się z Sarą Danby, która była wdową po muzyku Johnie Dunby,  była matką trójki dzieci. W tym celu wyprowadził się od ojca i zamieszkał przy Harley Street. 

- W 1799 roku Turner przeprowadził się do Londynu i założył sakodzielną pracownię malarską

- 4 listopada 1799 roku wybrano go członkiem Królewskiej Akademii Sztuki

- 10 lutego 1802 roku artyste przyjęto w poczet pełnoprawnych członków Królewskiej Akademii Sztuki 

- 15 lipca 1802 roku malarz wyrusza w podróż po Europie, a wrażenia z tej wyprawy wywarły ogromny wpływ na jegotwórczość

- W 1803 roku William rozpoczął budowę własnej galerii 

- W 1804 roku zmarła matka artysty, otworzył też galerię przy Harley Street 

- W 1806 roku rozpoczął pracę nad zbiorem szkiców Liber studiorum 

-  W latach 1817 - 1820 odbyła się druga podróż Williama do Europy ( Włochy ) 

- W 1828 roku artysta wybrał się do Rzymu

- W 18029 roku zmarł ojciec artysty, poznał też Sophię Booth 

-  W 1833 roku artysta odbył podróż do Drezna, Pragi, Berlina i Wiednia, zamieszkał z Sophią. 

- W 1834 roku artysta był świadkiem pożaru londyńskiego parlamentu, w związku z tym wydarzeniem powstały liczne szkice wg których namalował później obraz pt. Pożar IzbyLordów i Izby Gmin. 


Poniżej: dzieło Rzym 






Poniżej: Wybrzeże Northumberland 




Poniżej: dzieło pt. Rybacy na morzu 



Poniżej  dzieło pt. Księżyc w nowiu 





Poniżej: dzieło pt. Statek niewolniczy 





Źródła internetowe: 

Zdjęcia i informacje 


https://pl.m.wikipedia.org/wiki/William_Turner


https://eszkola.pl/jezyk-polski/william-turner-1023.html


https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Turner-Joseph-Mallord-William;3990150.html


https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Joseph_Mallord_William_Turner_022.jpg

https://rynekisztuka.pl/2014/09/08/ostatni-obraz-williama-turnera-z-prywatnej-kolekcji-trafi-na-aukcje/

https://pixers.pl/obrazy-na-plotnie/william-turner-jezioro-zug-wczesnym-rankiem-PI4837

http://unikalneobrazy.pl/reprodukcje-obrazow-i-dziel-sztuki/3602-joseph-mallord-william-turner-latarnia-morska-w-bell-rock.html

Wikipedia 



50 komentarzy:

  1. Kasiu
    Oglądałam film: "Pan Turner", polecam.
    Ciekawa postać, niezwykle obrazy warte bliższego zapoznania się.
    Pozdrawiam cieplutko na miły nowy tydzień 😀🍵💚

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za polecenie Morgano. Tego filmu akurat nie widziałam. Chętnie obejrzę.

      Usuń
  2. Lubię impresjonistów, ale lubię też ekspresjonistów i np. Marca Chagalla. Kiedyś więcej się interesowałam, a teraz staram się, gdy mam okazję, odwiedzać galerie malarstwa. Nie ukrywam, że bardzo chętnie obejrzałabym oryginały w największych muzeach świata, no ale nie można mieć wszystkiego ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Gorzka też bym chętnie zwiedziła te najwieksze muzea. Moja mama była kiedyś w Londynie. Tam jest sporo galeri sztuki. Ja byłam w Pinakotece w Watykanie. Ostatnia Wieczerza robi wrażenie.

      Usuń
  3. Piękne obrazy, zarówno portret, jak i pejzaże, a zaciekawić pejzażem to sztuka.
    Lubie malarstwo i szkoda, że muszę zadowolić się reprodukcjami.
    Mój ulubiony styl to secesja, oprócz tego Rembrandt, impresjoniści także.
    Czy oprócz naśladowania Van Gogha próbowałaś jeszcze czegoś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oprócz Turnera to jeszcze Moneta i Pissaro Jotko 😃 z różnymi skutkami. A i jeszcze Degas. Rembrandt również dobry.

      Usuń
    2. To dobra jesteś, ja nawet nie ośmieliłabym się próbować:-(

      Usuń
  4. No Kasiu - jeśli Ty usiłowałaś naśladować Van Gogha - to kłaniam Ci się nisko :-)
    A obrazy Turnera wspaniałe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Stokrotko. Próbowałam nieudolnie pastelami olejnymi. Nie wszystkie mi wychodziły tak dobrze. Ale przynajmniej spróbowałam. Ściskam mocno

      Usuń
  5. O jak miło, jeden z moich ulubionych malarzy!!!!
    Oprócz tych, które pokazałaś, jeszcze bardzo lubię ten : https://en.wikipedia.org/wiki/Rain,_Steam_and_Speed_–_The_Great_Western_Railway
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale trafiłam z tym Turnerem 😃😃😃 no proszę

      Usuń
  6. Zawsze zazdrościłem malarzom - to jak fotograf i pisarz w jednym!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda Maćku. Też zazdroszczę. Pozdrawiam serdecznie z Krakowa

      Usuń
  7. Kocham malarstwo, mój tata jest skarbnicą wiedzy na te tematy, dorastałam w ogromnym poszanowaniu sztuki, a moja rodzina w części studiowała na ASP więc tę miłość mam głęboko w sercu. Super, że coś takiego piszesz i przypominasz o mistrzach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniałego masz tatę. Szacunek dla twojej rodziny. Też zawsze to lubiłam. Podobnie mam z muzyką klasyczną. Obłęd.

      Ściskam mocno. Dziękuję że jesteś

      Usuń
  8. Kasiu, u Ciebie zawsze można się spodziewać ogromu ciekawych wiadomości :D
    Dziękuję i ściskam serdecznie, Agness<3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak ja u Ciebie. Zawsze smacznie i pięknie 😀 Dziękuję że jesteś Agness

      Usuń
  9. Bardzo lubię obrazy Turnera - chyba przede wszystkim za ich, w dużej części, "morską" tematykę.

    Dobrego dnia, Kasiu!

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie znałam go wcześniej ani jego twórczości. Obraz latarnii piekny, nie dziwie sie, że to Twoj ulubiony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieło Latarnia jest dla mnie najtrudniejsza do odwzorowania. Z wodą się namęczyłam jak nie wiem. Fajnie by było mieć na ścianie oryginał 😀😀😀

      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  11. Pierwszy raz czytam o tym malarzu. Ale muszę przyznać, że jego obrazy podobają mi się - mają w sobie to coś, że chce się je podziwiać. Serdeczności ślę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzajemnie Karolinko. Cieszę się że i Tobie się spodobały obrazy Turnera

      Usuń
  12. PIękne obrazy.... lubię sztukę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Malarza znam ale tyle o ile, kojarzyłam kilka jego obrazów, a o jego życiu nic nie wiedziałam. Miło znów zaczerpnąć garść informacji na Twoim blogu :D. Chciałabym jeszcze zobaczyć Twoje reprodukcje van Gogha ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś odważę się nimi pochwalić. Dzięki Sady 😀 Uściski

      Usuń
  14. Podoba mi się księżyc w nowiu nawet bardzo. I znowu tyle wiadomości dziękuję. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniałe dzieła, wspaniały artysta:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kasiu, dziękuję Ci za wszystkie miłe komentarze u mnie. widziałam, że dotarłaś całkiem daleko :)

    obserwuję i będę wpadać do Ciebie regularnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z wielką radością witam na moim blogu Nową Twarz 😀 Dziękuję za odwiedziny. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  17. ..wspaniały post Kasiu - uwielbiam malarstwo ❣️ .. z ogromną przyjemnością 'zatopiłam się w pięknie' wspaniałych obrazów i przeczytałam o niezwykłym malarzu jakim był William Turner - znałam przede wszystkim z jego cudownych i niesamowitych pejzaży ;)

    - pozdrawiam najserdeczniej :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękne te obrazy. Latania Morska - cudo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, mój numer 1. Pozdrawiam serdecznie Ervisho

      Usuń
  19. Kasiu!
    Dziękuję za ten przepiękny post bardzo bogaty w informacje. William Turner prekursor impresjonizmu należy do moich ulubionych malarzy. Kilka lat temu, (o ile dobrze pamiętam w 2011 roku) przyjechałam specjalnie do Krakowa aby zobaczyć wystawę z jego obrazami. Trzy lata temu poleciałam do Londynu i tam widziałam jego obrazy w National Gallery oraz Tate Britain.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Coś niecoś wcześniej wiedziałem o tym twórcy. Niektóre jego dzieła są faktycznie wyjątkowe.

    Mam nadzieję, że jakoś będzie z tymi wnioskami itd. u mnie.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Obrazy piękne, jak tylko zmruży oczy to widzi piękne przestworza. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia

    OdpowiedzUsuń
  22. Pozdrawiam serdecznie przedświątecznie 🎄💚🍵🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzajemnie Kochana przyda się bo mnie choróbsko dopadło. Ledwie żyje. Uściski.

      Usuń
  23. Przed nami Wigilia, Boże Narodzenie. Chciałam więc zostawić moje życzenia.
    Niech nadchodzące Święta, będą dla Ciebie niczym kolorowy prezent - kryjący w sobie najcudowniejsze niespodzianki
    Pozdrawiam oczekiwaniem na tą najpiękniejszą noc w roku

    OdpowiedzUsuń
  24. Kocham sztukę, dlatego uwielbiam takie posty. Obserwuję, Pozdrawiam i życzę wesołych świąt!^^

    OdpowiedzUsuń
  25. Kasiu!
    Niech czas Świąt Bożego Narodzenia będzie pełen atmosfery radości, zdrowia,
    wytchnienia i zatrzymania od codziennego pędu.
    Wesołych Świąt!
    Ślę moc uścisków i serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Pozdrawiam świątecznie bardzo serdecznie 💖🎅🎄

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja oprócz wymienionych przez Ciebie lubię jeszcze Klimta :-)
    Piękne obrazy wybrałaś :-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Klimt też bardzo dobry. Ciekawy styl.

    OdpowiedzUsuń
  29. Podoba mi się imię William i podobają mi się te obrazy. ;)
    Niestety, za bardzo się na malarstwie nie znam. Może kiedyś zgłębię temat bardziej. Kto wie? To będę mogła się bardziej wypowiedzieć.
    Pozdrawiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Przeczytałam z dużym zainteresowaniem , nie znałam tego artysty . Impresjonizm to mój ulubiony okres w sztuce. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń